השאירו פרטים ונדבר בהקדם האפשרי:

סיפורי הצלחה

פטור ממס במשיכת כספי תגמולים לנכים

משיכת כספי תגמולים

תקנות מס הכנסה (כללים לאישור וניהול קופת גמל, התשכ"ד-1964) קובעות כי משיכת כספי תגמולים ופיצויים מקופת גמל/קרן פנסיה/ביטוח מנהלים, כסכום חד פעמי חייבת בתשלום מס הכנסה. שיעור המס הוא של 35% או בגובה המס השולי, הגבוה מבין השניים.

לדוגמא, אתה מעוניין למשוך את כספי הפיצויים שלך לפני גיל פרישה ולא להמתין ולקבל אותם כקצבה חודשית בגיל פרישה, תאלץ לשלם מס בשיעור של 35%. עם זאת, על פי סעיפים 34(ב)(4) ו-38 לתקנות הנ"ל עמיתים שכירים או עצמאיים שנקבעה להם נכות עשויים להיות זכאים למשוך את הכספים לפני מועד הפירעון, מבלי לשלם מס.

מהם תנאי הזכאות?

  1. נכות רפואית משוקללת בשיעור של 75% או יותר.
  2. הנכות הינה קבועה, כלומר לצמיתות ולא זמנית.
  3. המחלות או הפגיעות שכתוצאתם קיימת הנכות ארעו לאחר הצטרפותו של העמית לקופה. כלומר, במידה והנכות החלה לפני ההצטרפות לקרן הפנסיה/הקופה, לא ניתן יהיה למשוך את כספי רכיב התגמולים מהקרן/קופה בפטור ממס.
  4. הנכות נקבעה לעמית או לקרובו. הגדרת קרוב הינה: בן זוג, הורה, הורי הורה, צאצא וצאצאי בן הזוג ובן זוגו של כל אחד מהם.
  5. קביעת הנכות התבצעה לפי אחד החוקים הבאים:

  • חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959 [נוסח משולב];
  • חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954;
  • חוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז-1957;
  • חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970;
  • פרק ג' (ביטוח אמהות), פרק ו'2 (ביטוח נפגעי עבודה) ופרק ט'2 (ביטוח נכות) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשכ"ח-1968;
  • חוק לפיצוי נפגעי גזזת, התשנ"ד-1994;

מה ההליך הבירוקרטי להשגת הפטור?

אם טרם נקבעו לך אחוזי נכות ואתה מעוניין להגיש תביעה במיוחד לצורך קבלת הפטור ממס על כספי הפיצויים אתה יכול להגיש תביעה לקצבת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי או לפטור ממס הכנסה לפקיד השומה. סוג התביעה יהיה בהתאם לגיל ולסטטוס התעסוקתי שלך. במידה ואתה לפני גיל זקנה (62 לנשים ו-67 לגברים) ואינך עובד או שהשכר שלך מתחת ל-60% מהשכר הממוצע במשק (7,122 ₪ נכון לשנת 2023) אז אתה יכול להגיש תביעה לקצבת נכות כללית. זה עדיף כדי לחסוך את אגרת התביעה לפטור ממס ואת הבירוקרטיה שבהתנהלות מול 2 גופים שונים. במידה וחצית את גיל זקנה, או שהשכר שלך גבוה מ-60% מהשכר הממוצע במשק, אז התביעה היחידה שאתה יכול להגיש היא תביעה לפטור ממס הכנסה.

לאחר הגשת התביעה תוזמן לוועדות רפואיות בהן רופאים מומחים יבדקו אותך ויקבעו לך אחוזי נכות בהתאם לחוק הביטוח הלאומי. ככל שאתה סובל ממס' ליקויים רב יותר כך הוא יוזמן למס' רב יותר של וועדות רפואיות.

איך מחושבים אחוזי הנכות?

אחוזי הנכות מחושבים במצטבר ולא בסכמה מתמטית פשוטה. כלומר יש לראות את בריאותו של אדם כ-100% כך שבדרך חישוב זו מופחת שיעור הנכות הראשון מהשלם (מה-100%) ואחר כך שיעור ה"בריאות" שנותר הופך להיות לכאורה ה-100% ממנו מורידים את הנכות הבאה וכן הלאה. לדוגמא אם נקבעו לאדם 65% נכות בגין סכרת המלווה בפגיעה באיברי מטרה ו-40% נכות בגין מחלת לב אז את ה-40% בגין מחלת הלב יחשבו מתוך 35% שהוא נותר בריא לאחר הפחתת ה-65% בגין הסכרת וסיבוכיה ולכן מדובר יהיה ב-14% נוספים ובסך כולל של 79% נכות רפואית משוקללת ולא 105%. 

חשוב לציין שקיים הבדל בין  תביעה לקצבת נכות כללית ובין תביעה לפטור ממס כאשר בראשונה ישנם סעיפים מנופים, כלומר סעיפים אשר לא נלקחים בחשבון בחישוב הכללי, מכיוון שרואים אותם ככאלו שלא פוגעים בכושר העבודה, לדוגמא יתר לחץ דם, כריתת רחם ושחלות לאישה ופגיעה בתפקוד המיני לגבר, לעומת השנייה, בה כל הליקויים נלקחים בחשבון בחישוב הכללי.

האם כדאי לפנות לעורך דין? ולמה לא לפנות לחברה לזכויות רפואיות?

התהליך לקבלת הפטור עשוי להיות ארוך ומתיש בשל הבדיקות הרפואיות הרבות שצריך לעשות לפני הגשת התביעה וכן על ידי הוועדות הרפואיות עצמן. עורך דין, אשר מומחה בתחום הרפואי, ידע לאבחן את הסיכויים לקבלת הפטור טרם הגשת התביעה, יפנה את התובע מבעוד מועד לבצע את הבדיקות המתאימות וידע אילו מסמכים חשוב להציג בפני הוועדות ואילו חשוב שלא ומהם הטיעונים שיש לטעון בוועדות במטרה למקסם את אחוזי הנכות.

עורך דין הוא היחיד שרשאי על פי חוק לייצג בפני הוועדות הרפואיות, לטעון את הטענות ולהשיב על שאלות בשם התובע. על החברות לזכויות רפואיות נאסר להעניק שירות משפטי ולכן הן אינן רשאיות לייצג את התובע ברגע האמת, בחדר הוועדה, שם מוכרע גורל התביעה, וכן להגיש ולייצג את התובע בבית הדין לעבודה במקרה של ערעור.

נוכח האמור לעיל אני ממליץ לפנות לעו"ד בעל ניסיון רב בתחום על מנת שזה יבדוק את סיכויי התביעה, ייעץ וילווה את התובע ובני משפחתו באופן מלא לאורך התהליך כולו, לרבות ייצוג בוועדות הרפואיות והגשת ערעור במידת הצורך, עד למימוש זכויותיו הרפואיות וקבלת ההטבה לה הוא זכאי.

Paste your AdWords Remarketing code here